Pendidikan ko-kurikulum merupakan salah satu aktiviti/program yang
ditekankan pelaksanaannya dalam pendidikan prasekolah di kelas-kelas Tabika
Perpaduan.Objektif utama pelaksanaannya adalah sebagai mekanisme penyemaian dan
pemupukan sikap kendiri dan personaliti seimbang di kalangan kanak-kanak.
Antara jenis aktiviti/program tersebut:
Kelas Fardu Ain, Pertandingan Kesenian, Muzik dan Budaya (Melukis, Mewarna, Membaca, Bercerita, Tarian, Bersajak,
Pakaian Beragam, Permainan Muzik dan Pertandingan Lagu Patriotik,
Sukaneka, Tabikarama, Program Bumi Hijau, Lawatan Sambil Belajar,
Sambutan Hari Bersejarah, Sambutan Hari Peristiwa, Sambutan Harijadi dan
Perayaan Pelbagai Kaum)
Kegiatan ini juga menjadi asas kepada ibu bapa/penjaga dan masyarakat
setempat untuk berinteraksi dan bertemu dalam kegiatan kemasyarakatan melalui
program yang dilaksanakan. Pertemuan dan perjumpaan yang sering dilaksanakan
melalui kegiatan kelas dan ko-kurikulum ini didapati memberi impak positif
terhadap pemupukan sosialisasi yang sihat dalam kalangan masyarakat setempat.
Pola sosialisasi yang kerap berlaku ini akan mewujudkan hubungan, interaksi
dan semangat perpaduan dalam kalangan kanak-kanak, ibu bapa serta masyarakat
umum. Mengikut analisa "Kajian Keberkesanan Kurikulum dan Ko-Kurikulum
Serta Latihan Guru Tabika Perpaduan" yang dilaksanakan oleh Profesor Dr.
Fatimah Daud pada tahun 2007 menunjukkan bahawa kegiatan ko-kurikulum telah membantu
dalam penyemaian perpaduan kaum. Pelaksanaannya juga didapati pada tahap yang
baik dan memuaskan. Oleh yang demikian, langkah-langkah bagi meningkatkan
pelaksanaan aktiviti ko-kurikulum perlu diteruskan.
0 Comments