Breaking News

Beberapa cara meredakan amarah mengikut Ajaran Agama Islam

Allahu....Allahu....Allahu...

1. Membaca Ta'awwudz. Rasulull. ah bersabda :

" Ada kalimat kalau diucapkan nescaya akan hilang kemarahan seseorang, iaitu A'uudzu billah mina-syaithaani-r-rajiim Aku berlindung kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk" -

( HR Bukhari Muslim )

2. Berwudhuk. Rasulullah bersabda :

"Kemarahan itu itu dari syaitan, sedangkan syaitan tercipta dari api, api hanya boleh padam dengan air, maka kalau kamu marah berwudhuklah"

( HR Abud Daud )

3. Duduk.

"Dalam sebuah hadis dikatakan Kalau kamu marah maka duduklah, kalau tidak hilang juga maka tidurlah"

( HR Abu Daud )

4. Diam.

"Dalam sebuah hadis dikatakan Ajarilah ( orang lain ), mudahkanlah, jangan mempersulit masalah, kalau kamu marah maka diamlah"

( HR Ahmad )

5. Bersujud, ertinya solat sunat minimum dua rakaat. Dalam sebuah hadis dikatakan :

"Ketahuilah, sesungguhnya marah itu bara api dalam hati manusia. Tidaklah engkau melihat merahnya kedua-dua matanya dan tegangnya urat darah di lehernya? Maka sesiapa yang mendapatkan hal itu, maka hendaklah ia meletakkan pipinya dengan tanah ( sujud )."

( H. R. Tirmidzi )

Sesungguhnya, marah mahupun emosi adalah sudah menjadi sifat dan tabiatnya manusia. Namun, dalam hal ini, Islam mengajar kita untuk dapat mengawal semaksima mungkin, sehingga amarah kita tidak akan menimbulkan kesan-kesan yang negative.

Dalam riwayat Abu Said al-Khudri Rasulullah saw bersabda :

"Sebaik-baik orang adalah yang tidak mudah marah dan cepat meredhai, sedangkan seburuk-buruk orang adalah yang cepat marah dan lambat meredhai"

( HR Ahmad ).